Witamina C uznawana jest za bardzo ważną w kontekście żywienia. Nieprzypadkowo uznaje się ją za gwarancję zdrowia. Kwas askorbinowy jest niezbędny do funkcjonowania organizmu, a jego przyjmowanie skojarzono z wysoką odpornością organizmu. Od lat słyszy się, że witamina C jest niezbędna w przeciwdziałaniu chorób okresu jesienno-zimowego. Jednak czy to wszystko? Oczywiście, że nie.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Czym jest witamina C?
  • Czym objawiają się niedobory witaminy C?
  • Jakie właściwości wykazuje witamina C?
  • Jak zadbać o jej odpowiednią ilość w diecie?

Witamina C  – czym jest?

Witamina C inaczej określana jest, jako kwas askorbinowy. Jest to witamina rozpuszczalna w wodzie, co oznacza, że dość dobrze się przyswaja. Ma ona ogromne znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania organizmu, ponieważ odpowiada za kilka istotnych funkcji.

Najczęściej utożsamia się ją z pobudzaniem układu odpornościowego do pracy, jednakże to nie wszystko. Witamina C wykazuje kilka innych właściwości, o których możesz nie wiedzieć.  

Witamina C  – czy faktycznie jest tak ważna?

Odpowiedź na to pytanie jest jedna. Oczywiście, że tak. W przeszłości niedobory witaminy C doprowadziły do śmierci wielu żeglarzy, którzy w czasie długich podróży po wodzie, nie dostarczali jej odpowiedniej ilości. Prowadziło to do występowania szkorbutu. Aktualnie niedobory witaminy C są rzadko zauważalne, jednakże warto wiedzieć, jak je rozpoznać.

Niedobór witaminy C – objawy:

  • Osłabienie naczyń krwionośnych;
  • Niedokrwistość;
  • Osłabienie i przewlekłe choroby;
  • Brak apetytu;
  • Częste występowanie siniaków, krwotoków wewnętrznych;
  • Trudności w gojeniu się ran;
  • Krwawiące dziąsła.

Witamina C – zapotrzebowanie i źródła

Według Instytutu Żywności i Żywienia każdy dorosły powinien spożywać minimum 75 mg witaminy C/dobę. W przypadku dzieci jest to ilość minimum 40 mg/dobę. Jest to jednak norma minimalnego spożycia, a rekomendowane jest o wiele wyższe od 200 mg nawet do 1000 mg/dobę.

Witamina C – powszechne źródła:

  • Dzika róża – ok. 500 mg/100 g;
  • Czarna porzeczka – 225 mg/100 g;
  • Papryka – ok. 165 mg/100 g;
  • Brukselka – ok. 100 mg/100 g;
  • Cytryna – ok. 53 mg/100 g.

Witamina C – właściwości i praktyczne zastosowanie

O witaminie C mówi się wiele. Przede wszystkim kojarzy się ją za podstawowy środek zaradczy w celu wzmocnienia odporności. Ze względu na to, że jest to silny antyoksydant, to zwalcza ona wolne rodniki tlenowe gromadzące się w organizmie.

Warto jednak wiedzieć, że bierze ona również udział w syntezie kolagenu, czyli białka „budującego” stawy. Dlatego witaminę C warto włączyć do diety osób borykających się z chorobami tkanki łącznej.

To nie wszystko.

Warunkuje również przyswajanie żelaza z pożywienia, co jest niezwykle istotną informacją dla chorych na anemię. Przyjmowanie żelaza warto wzbogacić o witaminę C, która potęguję jego przyswajanie.

Jak dbać o odpowiednie spożycie witaminy C w diecie?

Witamina C występuje powszechnie w żywności, jednakże na jej faktyczne spożycie ma wpływ wiele czynników. Kwas askorbinowy jest wrażliwy na światło, tlen, temperaturę, okres przechowywania oraz ewentualną obróbkę technologiczną produktu. Z tego powodu określić ją można za nietrwałą.

Dlatego, aby unikać jej strat w żywności, warto:

  • Źródła witaminy C spożywać w postaci surowej (o ile to możliwe);
  • Wybierać produkty jak najświeższe, gdyż mają one najwięcej składnika;
  • Spożywać warzywa i owoce ze skórką (o ile to możliwe);
  • Przygotowywać surówki bezpośrednio przed spożyciem;
  • Nie przechowywać otwartych soków dłużej niż 2 dni w lodówce;
  • Spożywać dobrej jakości produkty;
  • Włączyć do diety soki naturalne.

Przeczytaj również artykuł o najzdrowszych owocach jagodowych będących świetnym źródłem witaminy C.

Podsumowanie

Dbanie o zdrowie to szereg różnorodnych czynności, które ostatecznie mają na dbać o dobrostan organizmu. Z tego powodu skrojona na miarę dieta, a tym samym dostarczanie odpowiedniej ilości składników odżywczych jest bardzo ważne.

Doskonałym tego przykładem jest witamina C, która jak widzisz pełni wiele funkcji w organizmie. Zatem trzymając się powyższych wskazówek, utrzymuj jej spożycie na odpowiednim poziomie.

Zapisz się na newsletter!

Informacje o nowościach, promocjach i kodach rabatowych